Zupka krem z liści rzodkiewki

Chciałam Wam polecić pyszną, dietetyczną, zdrową i tanią zupkę, którą zrobiłam w sumie przypadkiem. Posiałam sporo rzodkiewki, wyszła dorodna i ostra, sporo tego się narobiło :), już tak mam a nóż widelec zasieję więcej, bo może nie wzejdzie  :). I tak powstał problem, co zrobić z liśćmi rzodkiewek, nie pryskane, dorodne, samo zdrowie. Moje kozy ich nie lubią, więc zaczęłam szperać w necie i okazało się, że:  
Rzodkiewki najczęściej używane są w sałatkach lub na kanapkach. Wielu z nas nie jest świadoma tego, że jadalne są nie tylko same rzodkiewki, ale również ich liście. Nie jesteśmy też świadomi jak wiele składników odżywczych, witamin i minerałów znajduje się w rzodkiewkach. Liście są doskonałym źródłem witaminy C, wapnia, fosforu i żelaza. Zawartość tych składników jest kilka razy wyższa niż w korzeniu oraz wyjątkowo wysoka w porównaniu do innych roślin. Jest to około 2 razy lepsze źródło witaminy C niż sok z cytryny a także wapnia i żelaza niż szpinak!!! Liście rzodkwi są cenione przez dalekowschodnich terapeutów między innymi jako skuteczny lek przeciw żółtaczce (świeży sok) oraz za właściwości odtruwające i przeciwnowotworowe. Przeciwnowotworowy potencjał liści rzodkwi jest porównywalny do kwiatu brokuła lub większy, niemniej jednak badaniu brokułów poświęcono do tej pory znacznie więcej uwagi.Liście mają gorzko-ostry smak, można je podawać na surowo do sałatek lub przyrządzać na ciepło tak jak wszystkie inne liściaste warzywa (jak szpinak, składnik zup, pesto, kiszonek). 
Koniecznie muszę wypróbować inne przepisy, które znalazłam w necie np : pesto z liści rzodkiewki, placki z liśćmi rzodkiewki, rzodkiewka "szpinak".
A to moja zupka, mniam.

Składniki:

-bulion (warzywny albo mięsny);
-około 20 rzodkiewek (same liście);
-łyżka masła;
-cebula;
-czosnek;
-jogurt naturalny;
-przyprawy (wg uznania)
- kilka ziemniaczków

Do bulionu z ugotowanymi, pokrojonymi w kostkę  ziemniaczkami dodajemy : zeszkloną na oleju cebulkę, posiekane i zblanszowane na klarowanym maśle liście rzodkiewki, przeciśnięty przez praskę czosnek, przyprawy wg uznania, 3 łyżki jogurtu naturalnego. Im więcej ziemniaczków, tym krem bardziej gęsty. 
Po dodaniu wszystkich składników, trzymamy na ogniu około 5 min, gdy zupka lekko przestygnie, miksujemy rozdrabniaczem, podajemy z grzankami (chlebek lub bułka pokrojone w kostkę podsmażone bez dodatku tłuszczu na patelni).
Smakowego :))))


Komentarze

Popularne posty